Marineudstyr og -løsninger til metanol som brændstof
Brændstof til en ny fase i kampen mod CO2
Metanol er det næste sandsynlige skridt på marineindustriens rejse mod en bæredygtig fremtid uden kulstof. Metanol lover at reducere CO2-udledningen med 95 %, samtidig med at andre fartøjsemissioner reduceres eller elimineres. Hvis det produceres fra vedvarende grønne kilder, kan det bringe os til et niveau af CO2-neutralitet. Metanol vil dog kræve nye teknologier og energibalancen ombord, vil se anderledes ud. Alfa Laval er på forkant med metanolløsninger – og er klar til at samarbejde med dig om overgangen.
Metanolbrændstof-linje og -forbrænding
Metanol er et brændstof med lavt flammepunkt, der stiller nye krav, hvad angår brændstofforsyning og forbrænding. Alfa Lavals løsninger er på forkant med disse aspekter.
Brændstofforsyningssystem
Alfa Laval FCM Metanol er et brændstofforsyningssystem med lavt flammepunkt (LFSS), der kan tilpasses til enhver form for marinemotor og fartøjsdesign. Det er en gennemprøvet teknologi, der har fungeret på metanoldrevne skibe, der sejler rundt i verden siden 2015.

Muliggør overgangen til metanol som brændstof
Find ud af, hvorfor Alfa Laval FCM Metanol er det førende valg af brændstofforsyningssystem med lavt flammepunkt (LFSS) i nutidens metanolprojekter. Denne korte video beskriver, hvorfor der er brug for mere end en pumpe, og den viser, hvordan FCM Metanol lever op til udfordringen – fra fleksibel installation til tryghed i driften.
Marineudstyr og -løsninger til metanol som brændstof.
Alfa Lavals kedler i Aalborg er bygget på termisk ekspertise over et århundrede. De er klargjort til at køre på metanol, takket være vores fremtidssikre MultiFlame brænderkoncept. Ud over vores allerede omfattende forbrændingsviden udfører vi nu metanoltest i stor skala på Alfa Laval Test & Training Centre.

Opvarmning og afkøling
Alfa Lavals halvsvejsede varmevekslere er ideelle til håndtering af metanol, som har en ætsende karakter. Deres unikke Alfa Laval RefTight™ tætningssystem sikrer en levetidsforsegling mellem de lasersvejsede kanaler, mens den glatte overflade producerer en tæt ensartet tætning over hele pakningsringen.

Strøm fra spildenergi
Alfa Laval E-PowerPack bruger ORC-teknologi (Organic Rankine Cycle) til at skabe elektrisk strøm fra enhver varmekilde om bord. Ved at lade dig drage fordel af al tilgængelig spildenergi, selv når dampbehovet er minimalt, kan det hjælpe dig med at bevare brændstoføkonomien på trods af de højere omkostninger ved metanol.

Metanol og energibehov
Udover at have andre egenskaber sammenlignet med traditionelle brændstoffer vil metanol ændre energidynamikken ombord. Alfa Laval leverer løsningerne til at holde energibalancen, efterhånden som skibe bevæger sig mod større bæredygtighed.
Strømproduktion
Metanol indeholder mindre energi end traditionelle brændstoffer, hvilket betyder, at der er behov for yderligere energi. Alfa Laval og førende partnere udvikler højtemperatur protonudvekslingsmembran (HTPEM) brændselsceller, som er tilpasset til skibsbrug, for at fuldende energibalancen.

Genvinding af overskudsvarme
Alfa Laval Aalborg Micro udstødningskedler understøtter energieffektivitet på flere måder. Tilsluttet en fyret kedel leverer den damp til en fælles damptromle, hvilket reducerer behovet for at bruge brænderen. Brugt sammen med E-PowerPack og en pladevarmeveksler leverer den vandbåren varmeenergi ved en temperatur, der maksimerer effektudgangen.

Alfa Lavals Test & Training Centre
Den innovation, der er nødvendig for at arbejde med metanol om bord, er godt i gang i Alfa Laval Test & Training Centre. Med sine 2800 m2 testplads giver denne unikke R&D-facilitet dybere indsigt i metanolhåndtering, metanolforbrænding og brændselscelleteknologier. Indsatsen skal sikre sikkerhed og effektivitet på morgendagens mere bæredygtige metanoldrevne skibe.
